לא משנה באם יש לכם חדר ילדים, חדרי ילדים או חדר משחקים, שאלה עתיקת יומין היא השאלה: כיצד שומרים על סדר וארגון? או כמו שאני תמיד נשאלת: כיצד אפשר לצאת מהבלגן?
קודם כל ולפני הכול – כשאנו ניגשים לסידור חדרי ילדים (ולאו דווקא חדר זה) יש לבצע קודם כל מיון קפדני. האם המשחקים שלמים ולא שבורים? האם מישהו עדיין נהנה מהם? ובאם לא, כדאי לתרום או להעביר למכרים ובכך יספקו הנאה ותועלת לאחרים.
הורים רבים נרתעים מביצוע המיון וחוששים שילדיהם לא יסכימו לוותר על רבים מהדברים. בפועל הילדים מתגלים לרוב כרחבי יד ולב הרבה יותר מאיתנו ההורים, אשר מפתחים קשר רגשי כמעט לכל דבר.
צריך לזכור שהערך הכספי של הדברים חסר משמעות בעבור הילדים ולעיתים מזומנות צעצוע זול שבזולים או איזו אבן שנאספה במהלך טיול יהיו חשובים בעיניהם לעין ערוך מצעצוע שעלה ממון רב. כדאי ורצוי לכבד זאת.
בדומה לכלים או בגדים גם בחדר הילדים והמשחקים כדאי להגדיר מקום לכל דבר. כוננית לספרים, ארגז לקוביות או לבני בניה וכדומה.
אפשר לרכוש בסכום סביר בחנויות רבות כונניות עם מגרות פלסטיק. כל מגרה אפשר לייחד לנושא אחר. בעבור הילדים הקטנים אפשר להדביק תמונה הממחישה את המצוי באותה מגירה וכך קל להקנות לזאטוטים הרגלי סדר. הפעוט מזהה את התמונה ויכול לקחת או להחזיר את הצעצועים החביבים עליו.
מכיוון שלרוב החדרים משמשים יותר מילד אחד, צריך לחשוב על גילאי הילדים.
המשחק הגבוה ביותר על האצטבה שייך כמובן לילד הבכור והנמוך ביותר לפעוט באופן זה יכול כל אחד להגיע אל המשחקים המתאימים לו.
יש להרחיק מתינוקות צעצועים בעלי חלקי משחק קטנים. כאלו כדאי לשמור בקופסאות פלסטיק או בשקיות (הנוחות ביותר הן כאלו בעלות פס נצמד לסגירה חוזרת.)
אריזתם של משחקי הקופסה נוטה להתבלות במהירות. הקפידו להדביקה בנייר דבק לפני שתתפרק לגמרי. אותו הדבר לגבי ספרים.
לאחסון משחקים גדולים יחסית, תחפושות וכדומה ניתן גם להשתמש בארגזי פלסטיק גדולים. אלו שקופים, בעלי גלגלים ובעלי נפח אחסון גדול.
ילדים אינם זקוקים לכמויות גדולות של משחקים. שנו את נגישות הצעצועים וכך הוא יגלה "משחקים חדשים" כל הזמן.
עבודות יצירה מהגנים ובתי הספר – לכל ילד נקדיש תיקיה משלו בה נשמור את העבודות הנבחרות. בסוף כל שנה כדאי לעשות מיון נוסף. בסופו של דבר נבקש לשמור פריטים בודדים בלבד בעלי משמעות מיוחדת. ציור ראשון, מבחן עם ציון גבוה במיוחד וכדומה.
ילדים הם אספנים לא קטנים ומאוד אוהבים מיני מזכרות ו"פיצ'פקעס" – אפשר גם כאן להכין לכל ילד קופסא (למשל קופסת נעליים אותה אפשר לעטוף בנייר צבעוני) ובה כל ילד מוזמן לשמור את חפציו היקרים במיוחד לליבו.
את הילדים קל יותר (במיוחד את הבנות…) לעודד לעשות סדר בארון על ידי נפנוף במשפט: "איך נדע מה קטן ומה צריך לקנות חדש באם לא תמדדי?"
אין כמעט בית שאליו אני מגיעה ואיני שומעת את המשפט "אין לנו מקום" או "חסר מרחב אחסון". לכן אנו נדרשים להיות מעט יצירתיים. ניתן לאחסן בארגזים שטוחים ושקופים מתחת למיטות או למשל ברווח הקיים לעיתים קרובות בין ארון הקיר לתקרה.
תופעה נפוצה ומבורכת היא העברת בגדים מילד לילד – אולם נתקלתי כבר במקרים של הגזמות קיצוניות. אני מוצאת שאין זה הגיוני לשמור לרך הנולד בגדים מחמשת אחיו הגדולים. מספיק לשמור מעט ואיכותי ואת השאר להעביר לקרובי משפחה או לתרום לזקוקים להם באמת.
ניתן לחסוך משמעותית במקום באם נאחסן את שמיכות החורף או בגדי הילדים הממתינים לשימוש בעבור הילד הבא בשקיות ואקום. שקיות אלו המצטיינות בנפח אחסון גדול במיוחד. ניתן לשאוב מהן בעזרת שואב אבק את האוויר וכך מצטמצם הנפח ב-70אחוזים!
לא לשכוח להכניס פתק גדול לתוך השקית לפני תחילת השאיבה המציין בברור את תכולתה. לדוגמה: בגדי חורף לגיל שנתיים או שמיכת פוך.
הורים רבים מחכים דווקא לסוף חופשת הקיץ להתחיל בכדי לעשות סדר עם הילדים "ולראות מה צריך לקראת שנת הלימודים." משפט אשר לא ממש מעורר חשק אצל הילדים.
כדאי דווקא בתחילת החופש לפנות אל הילדים עם המשפט " בואו נתחיל לסדר ונראה מה יש לנו ומה עוד צריך בשביל החופש!" זו הזדמנות לחפש את ציוד הים הישן, משחקים זנוחים ועוד. בישובים ושכונות רבות נוהגים לערוך מעין בזאר או שוק החלפות.
דוגמא אישית – לא פעם אני מגיע לבתים לצורך סידור הבית ואני שומעת ללא הרף את ההורים מתלוננים על כך שהילדים ממש מבולגנים. אולם צריך לזכור כי במידה ולא ניתן להם דוגמא אישית נתקשה מאוד להקנות להם הרגלי סדר וניקיון. באם הארון שלנו גדוש ועולה על גדותיו מדוע נתפלא באם ארונות הילדים אינם מאורגנים?
צריך לזכור שיכולת הריכוז והמיקוד של ילדים קטנה משלנו ואם לנו קשה לעשות סדר בבית עמוס מה אנו מצפים מהילדים?
כאמור: כדאי מאוד להמעיט ככל האפשר בצבירה ולמנוע עומס.
בבתים בהם מספר ילדים חולקים ארון אחד, אפשר להקדיש לכל ילד מדף משלו ואף לסמן את המדף בציור או מדבקה שמית. הדבר יקל עלינו מאוד להחזיר את הכביסה למקומה, בהתארגנות הבוקר ובצורה כזו הילד אחראי על סדר וניקיון במדף שלו. מטלה ממוקדת אשר בהחלט מתאימה ליכולותיו.
השתמשו בסלסילות – אלו משמשות בתוך הארון לחלוקות משנה. לאחסון גרביים, תחתונים וכדומה. יעילות מאוד גם בתוך מגרות שידה למשל ומאפשרות חלוקה פנימית.
לסיכום: ילדים זקוקים לארגון וסדר בדיוק כמונו. סדר מאפשר התארגנות יעילה, מונע בזבוז זמן יקר ומאפשר ריכוז.
בהצלחה!

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support