והפעם מנוסח קצת אחרת.
שאלות ותשובות, קצרות וענייניות וקצת הומור לא יזיק.
מה המלכודות במטבח?
כמו בכל הבית, מאוד קל לאבד שליטה. במיוחד בנושא המזון. אנחנו קונים וקונים… 1+1, 1+2, שלושת הממ"ים: מבצע, מלחמה, מצור…
מנגד המון כלים שכמעט ולא מתכלים ונערמים. המטבח גם מעצם היותו מקום שאנו מבלים בו, וכיום ברוב הבתים המטבחים הם פתוחים ומהווים חלק מחלל המגורים הראשי הם הופכים בלי משים לעוד מקום אחסון.
1. מה לעשות עם כל הקופסאות אחסון?
אין צורך לשמור כל קופסא וקופסא שקיבלתם אי פעם עם איזה סלט בסופרמרקט.
הרבה יותר פשוט להשקיע בקניית סט אחד של קופסאות (מלבניות או מרובעות לא עגולות המבזבזות מקום!) הן לא חייבות להיות מסוג יקר אבל כדאי שיתאימו גם לשימוש במיקרו. וחסל סדר משחקי ההתאמה בין המכסים לקופסאות. ברבים מהסטים מכסה אחד יכול לשמש לכמה קופסאות מגדלים שונים. הקופסאות נכנסות אחת בתוך השנייה ואינן תופסות בצורה זו מקום רב.
אפשרות נוספת המקלה על החיים – לסמן כל קופסא ומכסה תואם בטוש בלתי מחיק. 1-1 2-2 וכך הלאה.
 
2. איך אפשר לייעל את ארגון הקניות מהסופר?
כאשר אתם אורזים מוצרים בקופה, נסו לארוז את המוצרים על פי נושאים. מוצרי חלב, ירקות וכו'. כאשר מגיעים הביתה, קל יותר לפרק את השקיות. בכל מקרה אל תדחפו הכול למקרר ולארונות בלא אבחנה רק בכדי לסיים עם המטלה. תוך כדי פירוק השקיות גם עושים סדר ומארגנים מחדש את המקרר. הדבר גם הכרחי מבחינה תברואתית וחסכון במקום ובהוצאות.
טיפ קטן לקיץ – את מוצרי החלב והביצים, או מוצרים החייבים בקירור הכניסו לאוטו הממוזג.
כך שגם אם תתקעו בפקק בדרך הביתה לא ימרטו עצביכם עוד יותר.
תאריך התפוגה על גבי מוצרי המזון מופיעה במקומות נסתרים ממש על גבי האריזות ובכתב מיקרוסקופי. יתרה מכך – לאחר זמן מה לעיתים הוא נמחק למרות שלמוצר עצמו יש עדיין חיים ארוכים. לעיתים אנו שבים ומשתמשים במוצרים שנקנו ממש באחרונה ומשאירים "מאחור" מוצרים עד שיש להשליכם.
לכן, לאחר קניות גדולות של "פרודוקטים" לבית כמו קופסאות שימורים למשל, כתבו בצורה בולטת וברורה את התאריך בטוש בלתי מחיק על גבי האריזה. לאחר מיכן, בכל פעם שתפתחו את ארון המזווה או המגירה תוכלו בקלות להבחין באיזה מוצר כדאי להשתמש קודם ומה כבר יש להשליך.
2. איך לסדר את המוצרים במקרר?
כאמור כאשר חוזרים מהקניות אין לדחוף בצורה אקראית למקרר, עצרו רגע ועשו סדר.
כמו בכל דבר בבית, הקצו מקום לכל דבר על פי הסוגים השונים.
למשל: אם זה בית אשר חובבים בו מוצרי חלב. אפשר לסדר את מוצרי החלב במקרר בסלסלה או מגש וכאשר יושבים לשולחן שולפים את הסלסילה כמו שהיא. חוסך להתרוצץ הלוך ושוב אל המקרר עם קוטג', גבינה צהובה, חמאה, גבינה מלוחה…
לא להכניס סירי ענק חצי ריקים למקרר. העבירו לקופסאות! רוצים להקפיא? בבקשה, רק לא לשכוח לרשום בטוש בלתי מחיק על הקופסא את תוכנה עם תאריך.
3. מה לעשות עם השקיות?
הנחת יסוד:  אין בית ישראלי מבלי מצבור שקיות! אז קודם כל להירגע וגם קצת לחשוב על האקולוגיה. לא צריך לסחוב עשרות שקיות מהסופר. מצבור שקיות זה נחמד אבל למען השם שיהיה בגודל סביר ולא ישתלט על כל המטבח ומרפסת השרות.
 
4. איך מומלץ לאחסן קטניות ותבלינים?
בואו נפנים משהו. בישראל חם. חם מאוד. ולכן בכדי למנוע גדילתן של חיות קטנות ולא רצויות בתוך האוכל שלנו, שמרו קטניות, דגנים, קמח וכו' בצנצנות או קופסאות אטומות.
כדאי גם להניח מספר עלי דפנה בתוך ובין שקיות הקמח, האורז ושאר מצרכים שחרקים אוהבים. עלי הדפנה מבריחים חרקים ומזיקים ממוצרי המזון. כדאי להחליף את עלי הדפנה כל שלושה חודשים בעלי דפנה חדשים.
אפשרות נוספת – הכניסו לפריזר או למקרר!
בקפה למשל, הטריות וכן הארומה נשמרים מצוין לזמן רב. כנ"ל תבלינים.
5. משהו לגבי פח הזבל?
בתחתית פח הזבל השאירו ערימת שקיות. כך ברגע שהשקית מתמלאת ואתם סוגרים אותה, אתם בו במקום מחליפים אותה באחרת.
כמו כן, שמים שקית בתוך שקית, ומונעים את הדליפות המגעילות בתוך הפח.
ועדיין באותו נושא – לשים בתחתית הפח, נייר סופג עוזר גם כן לספיגת הנזילות והפח נשאר נקי. כשהנייר מתלכלך מחליפים אותו והפח לא יסריח.
 
6. בכל מטבח שני בישראל אפשר למצוא את הארון הפינתי עם הקרוסלה בפנים, מה כדאי לאחסן בו?
במטבח הישראלי הממוצע הארון הפינתי הוא גם הבעייתי. ניסו החכמים לפתור זאת והמציאו את הקרוסלה הבלתי נסבלת במיוחד עם השוליים הנמוכים שהכול נופל ממנה לקצה הפנימי של הארון לאן שאי אפשר אף פעם להגיע.
בקיצור – לא לאחסן  בקרוסלה כלים שבירים בדיוק מסיבה זו. אחסנו סירים ומחבתות בלבד.  והיצירתיים שבינינו יכולים לאחסן גם קופסאות.
כיום ישנם לרבים מהסירים מכסים שבירים ולכן הקפידו להפוך את מכסה הסיר והניחו אותו על הסיר המתאים. הדבר יקבע את המכסה.
במידה ונותר לכם מקום ניתן לאחסן את המכסים בסלסילה יחדיו.
טיפ: בין הקרוסלה לדופן הארון נוצר לא מעט מרחב מבוזבז. נעצו מספר ווים בקיר הארון מבפנים ותלו עליהם מחבתות.
7. מה קורה עם המגירות? מה עושים עם המגירה שיש בה ה-כ-ל?!
מגרה לכלי עבודה ("ששת") – לא יעזור כמה גדול יהיה המטבח שלכם אף פעם לא יהיה בו מספיק מקום לכל כפות ההגשה והעבודה.
לכן, את הכלים השימושיים לכם ביותר כמו למשל כפות עץ לבחישה הוציאו מחוץ למגרה לכלי יפה והניחו בסמוך לכיריים.
טיפ – שפכו את כל תוכן המגרה לקערת כביסה או סלסילה גדולה. בכל פעם שתצטרכו דבר מה שלפו אותו מהערימה בסל ולאחר השימוש החזירו למגירה. לאחר שבועיים שלושה, כל הנותר בסלסילה כנראה באמת לא כל כך נחוץ לכם.
 
גם למגרות הגדולות והלא סטנדרטיות אפשר היום לקנות מחלקי סכו"ם. הם בהחלט עוזרים. אפשר להשתמש בסלסילות, במיוחד חושב להפריד בין סכיני המטבח (סכיני השף) לשאר הדברים כי אלו ממש קוצצי אצבעות כשמתחילים לנבור במגרה אחרי פטיש השניצלים.
8. איך מארגנים את תא ההקפאה?
לניצול מקום מקסימאלי בתא ההקפאה, חשוב לשטח את שקיות המזון הקפוא ולהניחן זו על גבי זו.
כשמקפיאים אוכל, חשוב לציין על הקופסא את תאריך ההקפאה ואת התוכן. במקום מדבקות שמלכלכות וקשה להסירן ניתן להשתמש בטוש עמיד (מהסוג שרושמים בעזרתו על גבי דיסקים).
אל תעמיסו על הדלת, "היא מתעייפת" בקלות ותמנע סגירה טובה של תא ההקפאה בעתיד.
 
9. באפריקה יש ילדים רעבים! אני לא רוצה לזרוק אוכל!
פעם בחודש עורכים ארוחת "שאריות". חייבים להכין ארוחה ממה שיש בבית! תהיה הארוחה הזויה ככל שתהיה, אסור לקנות שום דבר.
ועוד קצת טיפים לחסכון במקום…
יש לכם ארון מעל הכיור עם מתקן ייבוש? גם כאן אתם יכולים לתקוע כמה ווים ולנצלם לצורך תליית מספר חפצים. כמו מסננת קטנה או פומפייה וכו'. מי שלא רוצה להשתמש במתקן מסיבותיו שלו, יכול להניח קרש ולהשמיש את המקום כארון נוסף.
גביעי יין תופסים מקום רב בארונות – סדרו אותם "בזיג-זג". כוס אחת ניצבת על רגלה וכוס אחת ניצבת על פניה. סידור זה יאפשר ניצול מקסימאלי של המקום.
בחנויות "עשה זאת בעצמך" כמו הום סנטר וקנה ובנה ניתן לקנות מתקנים עליהם ניתן להניח צלחות "בקומות". משלש את נפח האחסון בארון.
אז מה למדנו?
גם כאן כמו בכל הבית. דבר ראשון לא להעמיס!
ודבר שני, אם קצת תכנון וקצת טיפים אפשר להתארגן בקלות וביעילות במטבח.
בהצלחה!

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support